Duminica samarineanului milostiv

09-11-2013 | Categorie: Cuvant Evanghelic

CUVANTUL EVANGHELIC

Duminica, 10 noiembrie 2013, se va citi la Sfanta Liturghie urmatorul cuvant evanghelic:
Si iata, un invatator de lege s-a ridicat, ispitindu-L si zicand:
Invatatorule, ce sa fac ca sa mostenesc viata de veci?
Iar Iisus a zis catre el: Ce este scris in Lege? Cum citesti?
Iar el, raspunzand, a zis: Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta si din tot sufletul tau si din toata puterea ta si din tot cugetul tau, iar pe aproapele tau ca pe tine insuti.
Iar El i-a zis: Drept ai raspuns, fa aceasta si vei trai.
Dar el, voind sa se indrepteze pe sine, a zis catre Iisus: Si cine este aproapele meu?
Iar Iisus, raspunzand, a zis: Un om cobora de la Ierusalim la Ierihon, si a cazut intre talhari, care, dupa ce l-au dezbracat si l-au ranit, au plecat, lasandu-l aproape mort.
Din intamplare un preot cobora pe calea aceea si, vazandu-l, a trecut pe alaturi.
De asemenea si un levit, ajungand in acel loc si vazand, a trecut pe alaturi.
Iar un samarinean, mergand pe cale, a venit la el si, vazandu-l, i s-a facut mila,
Si, apropiindu-se, i-a legat ranile, turnand pe ele untdelemn si vin, si, punandu-l pe dobitocul sau, l-a dus la o casa de oaspeti si a purtat grija de el.
 Iar a doua zi, scotand doi dinari i-a dat gazdei si i-a zis: Ai grija de el si, ce vei mai cheltui, eu, cand ma voi intoarce, iti voi da.
Care din acesti trei ti se pare ca a fost aproapele celui cazut intre talhari?
Iar el a zis: Cel care a facut mila cu el.
Si Iisus i-a zis: Mergi si fa si tu asemenea.
 (Luca X, 25-37. Duminica a XXV-a dupa Rusalii)


De fiecare data cand ascult aceasta pilda, ma gandesc la ceea ce Hristos a vrut sa ne transmita: nu stiu cat a dorit sa ne explice cu adevarat cine este aproapele nostru, dar stiu ca a tinut sa ne vorbeasca despre binele pe care trebuie sa il facem oricui, oriunde si oricand, care trebuie sa devina felul nostru de a relationa cu semenii.

Binele pe care astazi ne impiedica orice sa-l savarsim: lipsa materiala, lipsa spirituala, lipsa timpului…

Putem spune ca cel cazut intre talhari i-a dat peste cap planurile samarineanului, care s-a gandit ca trebuie sa intervina sa-l ajute pe respectivul om si, probabil, a renuntat la treburile pe care le avea in ziua aceea. Nu s-a intamplat lucrul acesta in cazul celorlalti doi, care au trecut indiferenti pe langa cel cazut. Este posibil ca amandoi sa fi avut in plan niste treburi, sa-si implineasca niste sarcini in ziua aceea. Samarineanul si-a lasat treburile sale deoparte si a intervenit, nu doar aruncand ceva, sau spunandu-i o vorba, ci l-a luat pe omul acela si s-a ocupat de el aproape o zi intreaga. De aici putem intelege ca in a face bine este nevoie nu de un simplu gest reactiv, ci de putina creativitate, sa te gandesti de ce are nevoie omul, in primul rand, si cum sa faci binele, pentru ca a face binele nu este chiar asa usor, se pare.

Deci vedem ca binele nu se poate face fara jertfa. Jertfa ce inseamna? Inseamna sa renunti la interesul tau imediat pentru a te preocupa de celalalt. Adica intri in sfera interesului altcuiva. Intr-o situatie ca aceea din parabola noastra, tu nu ai un interes personal, dar aproapele tau are nevoie vitala de ajutorul cuiva. Atunci, tu renunti la interesul tau si te indrepti spre celalalt. Daca se face acest gest, desigur in libertate, el se cheama jertfa, sacrificiu, iar sacrificiul este temelia filozofiei noastre de a trai, a crestinilor, filozofie care este recapitulata in Sfanta Cruce. Crucea inseamna sacrificiu de sine, inseamna jertfa. La jertfa ne cheama Mantuitorul Hristos, iar binele, intr-adevar, cere intotdeauna sacrificiu. Nu putem face un bine cuiva fara sacrificiu.

Cine mai este astazi dispus la jertfa?