DUMINICA A OPTA DUPĂ RUSALII - ÎNMULȚIREA PÎINILOR

31-07-2020 | Categorie: Cuvant Evanghelic

Duminică, 2 august 2020, se va citi la Sfânta Liturghie următorul cuvânt evanghelic:

Si iesind, a vazut multime mare si I S-a facut mila de ei si a vindecat pe bolnavii lor.

Iar cand s-a facut seara, ucenicii au venit la El si I-au zis: locul este pustiu si vremea iata a trecut; deci, da drumul multimilor ca sa se duca in sate, sa-si cumpere mancare.

 Iisus insa le-a raspuns: N-au trebuinta sa se duca; dati-le voi sa manance.

Iar ei I-au zis: Nu avem aici decat cinci paini si doi pesti.

Si El a zis: Aduceti-Mi-le aici. Si poruncind sa se aseze multimile pe iarba si luand cele cinci paini si cei doi pesti si privind la cer, a binecuvantat si, frangand, a dat ucenicilor painile, iar ucenicii multimilor.

Si au mancat toti si s-au saturat si au strans ramasitele de faramituri, douasprezece cosuri pline.

Iar cei ce mancasera erau ca la cinci mii de barbati, afara de femei si de copii.

Si indata Iisus a silit pe ucenici sa intre in corabie si sa treaca inaintea Lui, pe tarmul celalalt, pana ce El va da drumul multimilor.

 (Matei 14, 14-22. Duminica a VIII-a după Rusalii – Înmulțirea pâinilor)

Primul indemn al Evangheliei citite astazi este acesta: sa hranim mai intai sufletul nostru cu ascultarea cuvantului lui Dumnezeu si sa cerem de la Hristos vindecare sufleteasca si trupeasca. Din acest motiv, Biserica Ortodoxa a randuit sa postim inainte de-a participa la Sfanta Liturghie, pentru ca mai intai sa ne hranim sufletul ascultand cuvantul lui Dumnezeu din Sfanta Evanghelie si apoi sa ne impartasim cu Hristos Domnul din Sfanta Euharistie, 'spre vindecarea sufletului si a trupului'. Astfel, aratam ca omul este in primul rand fiinta spirituala, avand suflet nemuritor, chemat la viata cereasca vesnica, desi este purtator de trup material, vietuitor pe pamant si trecator. Omul este o fiinta spirituala vizibila, intrupata (purtatoare de trup), o fiinta rationala, libera si iubitoare. Ca atare, omul se hraneste spiritual cu sensurile sau intelesurile descoperite lui de Cuvantul lui Dumnezeu, Creatorul lumii si al omului. Cand Hristos Domnul predica Evanghelia mantuirii sau a Imparatiei cerurilor, El de fapt ne descopera taina vietii vesnice la care este chemat omul creat dupa chipul lui Dumnezeu Cel vesnic viu. Prin urmare, in fiecare zi, si mai ales in duminici si sarbatori, trebuie sa ne hranim sufletul cu semintele intelesurilor dumnezeiesti ale Sfintelor Scripturi, ale Sfintelor Taine si ale sfintelor slujbe din Biserica.

In al doilea rand, din Evanghelia citita astazi invatam ca Mantuitorul Iisus Hristos distinge, dar nu desparte, hrana duhovniceasca de cea trupeasca. El da intaietate hranei sufletesti, dar nu uita ca omul este si trup. Astfel, cand ucenicii Sai au intervenit ca El sa elibereze multimile, pentru ca oamenii sa-si cumpere ceva de mancare, atunci El le-a zis: 'dati-le voi sa manance' (Matei 14, 16). Din aceasta invatam ca ucenicii lui Hristos, si deci Biserica intreaga, trebuie sa aiba mila si grija de omul flamand. Ucenicii lui Iisus voiau sa-I spuna ca nu sunt pregatiti pentru a hrani mii de oameni. Insa Mantuitorul Iisus Hristos, dupa ce afla de la ucenicii Sai ca au gasit totusi ceva hrana materiala, si anume cinci paini si doi pesti, a cerut ca acest putin sa fie adus la El. Apoi, Iisus a binecuvantat cele cinci paini si cei doi pesti, si indata acest dar mic s-a inmultit in mod minunat, incat din el s-au hranit mii de oameni. Prin aceasta vedem ca fiecare dar pe care il aducem la biserica, oricat de mic sau de putin ar fi el, cand se binecuvanteaza de catre Hristos devine o bucurie pentru multi oameni. De aceea, crestinii, inca din veacurile primare, s-au obisnuit sa aduca in dar la biserica spre binecuvantare, pe langa painile (prescurile) pentru Euharistie, si alimente sau imbracaminte pentru cei saraci si bolnavi. Asa s-a dezvoltat, deodata cu Liturghia euharistica, si Filantropia sociala, adica impreuna cu rugaciunea comuna din biserica, s-a organizat si fapta cea buna de ajutorare a celor nevoiasi. Prin urmare, lucrarea filantropica sau opera de caritate a Bisericii isi are radacina in iubirea lui Dumnezeu aratata oamenilor in si prin Iisus Hristos. De fapt, toata opera sociala a Bisericii izvoraste din Sfanta Evanghelie si din Sfanta Liturghie. Toata filantropia crestina sau iubirea milostiva si smerita fata de oameni izvoraste din legatura duhovniceasca a crestinilor cu Fiul lui Dumnezeu, Care S-a facut om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor.

Cele cinci paini pe care cineva le-a adus cu sine la intalnirea multimilor de oameni cu Iisus Hristos au devenit simbolul painilor (prescurilor) aduse la biserica pentru Proscomidie, adica pentru pregatirea Sfintei Liturghii. Ele mai simbolizeaza si cele cinci paini pe care preotul le binecuvanteaza impreuna cu graul, untdelemnul si vinul la slujba numita 'Litie', care se savarseste in cadrul Vecerniei Mari, pentru a cere lui Dumnezeu sa le inmulteasca in parohia sau manastirea respectiva, in eparhia si in tara respectiva, precum si in lumea intreaga.

Mai retinem din Evanghelia de astazi si un aspect deosebit de semnificativ pentru viata noastra, si anume cum trebuie sa folosim darurile binecuvantate de Dumnezeu. Dupa ce s-au saturat multimile, ramasitele de hrana, adica firimiturile, au fost adunate in 12 cosuri. Acest fapt simbolizeaza adevarul ca Dumnezeu daruieste hrana poporului Sau, cele 12 triburi ale lui Israel, cand asculta cuvantul Sau, dar si Biserica celor 12 Apostoli. Insa, dincolo de aceasta semnificatie spirituala, Evanghelia ne mai arata ca painea nu trebuie aruncata sau imprastiata si neglijata, ci trebuie adunata, pastrata si folosita in mod deplin sau chibzuit, fara risipa. Astfel, Evanghelia ne invata sa fim economi si cuviinciosi, sa pretuim darurile lui Dumnezeu chiar si atunci cand avem belsug de lucruri materiale. De asemenea, locul unde ne-am hranit trebuie lasat curat si frumos, nu murdarit sau uratit cu resturi de alimente aruncate pe jos si parasite. Chiar si in relatie cu materia, omul trebuie sa aiba o atitudine spirituala, rationala si responsabila.