Duminica a III-a dupa Pasti - a Femeilor Mironosite

03-05-2014 | Categorie: Cuvant Evanghelic

Duminica, 4 mai 2014, se va citi la Sfanta Liturghie urmatorul cuvant evanghelic:

Si venind Iosif cel din Arimateea, sfetnic ales, care astepta si el imparatia lui Dumnezeu, si, indraznind, a intrat la Pilat si a cerut trupul lui Iisus. 

Iar Pilat s-a mirat ca a si murit si, chemand pe sutas, l-a intrebat daca a murit de mult.

Si afland de la sutas, a daruit lui Iosif trupul.

Si Iosif, cumparand giulgiu si coborandu-L de pe cruce, L-a infasurat in giulgiu si L-a pus intr-un mormant care era sapat in stanca, si a pravalit o piatra la usa mormantului.

Iar Maria Magdalena si Maria, mama lui Iosi, priveau unde L-au pus.

Si dupa ce a trecut ziua sambetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, si Salomeea au cumparat miresme, ca sa vina sa-L unga.

Si dis-de-dimineata, in prima zi a saptamanii (Duminica), pe cand rasarea soarele, au venit la mormant.

Si ziceau intre ele: Cine ne va pravali noua piatra de la usa mormantului?

Dar, ridicandu-si ochii, au vazut ca piatra fusese rasturnata; caci era foarte mare. 

Si, intrand in mormant, au vazut un tanar sezand in partea dreapta, imbracat in vesmant alb, si s-au spaimantat.

Iar el le-a zis: Nu va inspaimantati! Cautati pe Iisus Nazarineanul, Cel rastignit? A inviat! Nu este aici. Iata locul unde L-au pus.

Dar mergeti si spuneti ucenicilor Lui si lui Petru ca va merge in Galileea, mai inainte de voi; acolo il veti vedea, dupa cum v-a spus.

Si iesind, au fugit de la mormant, ca erau cuprinse de frica si de uimire, si nimanui nimic n-au spus, caci se temeau.

 

(Marcu XV, 43-47; XVI, 1-8. Duminica a III-a dupa Pasti – A Femeilor Mironosite )

 

 

            Aceasta Duminica are o semnificatie deosebita, intrucat ne arata ca in Biserica invatam credinta vie nu numai din invatatura Sfintilor Apostoli, care este fundamentala pentru toti, ci o invatam si din pilda vietii Sfintilor. De aceea, in Biserica, pe langa Sfanta Evanghelie si Scrierile Apostolilor mai citim si Vietile Sfintilor. Sfintele femei mironosite din Evangheliile dupa Sfintii Marcu si Matei sunt mari dascali ai Bisericii nu atat prin invatatura lor teologica, deoarece aceasta nu putea fi diferita de cea a Apostolilor, cat prin modul lor de a fi si de a faptui, prin modul lor de a exprima starea lor de credinta si curaj, de smerenie si pretuire fata de Mantuitorul Cel rastignit si inviat din morti.
 

Sfintii Parinti ai Bisericii, mai ales Sfantul Ioan Gura de Aur, compara prin contrast curajul femeilor mironosite cu teama prea mare a ucenicilor lui Iisus. Pe cand ucenicii Sai (viitorii Apostoli) erau adunati si incuiati in casa de frica iudeilor, dis-de-dimineata, la revarsatul zorilor, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov si a lui Iosie, si Salomeea au cumparat aromate sau miresme ca sa unga trupul Mantuitorului dupa traditia iudeilor. Evanghelia dupa Sfantul Marcu ne arata ca in sufletul acestor femei iubirea sau pretuirea fata de Hristos era mai tare decat teama de primejdie, ele aveau un curaj deosebit, pe care in dimineata Invierii lui Hristos nu l-au avut ucenicii Sai.


Atat prin aceasta atitudine a lor de evlavie, respect, pretuire si dragoste pentru Hristos, cat si prin faptul ca au crezut fara indoiala, fara a mai pune vreo intrebare ingerului privind modul Invierii lui Hristos, femeile mironosite au devenit invatatoare ale Bisericii, ele au devenit apostoli catre Apostoli. Adica ele au fost trimise de inger catre cei ce vor fi trimisi de Hristos sa vesteasca in toata lumea Invierea Lui si invierea cea de obste. Ingerul le-a binevestit lor, iar ele au binevestit ucenicilor Mantuitorului Iisus Hristos taina mare, adevarul si bucuria Invierii lui Hristos. Femeile mironosite sunt cele dintai fiinte umane care marturisesc Invierea Mantuitorului, iar modul in care Hristos Domnul le rasplateste evlavia si credinta lor este minunat. El le daruieste bucurie din bucuria Invierii Sale. Vedem aici taina Bisericii. Femeile mironosite au devenit icoana Bisericii plina de evlavie fata de Hristos si plina de credinta ca Hristos Cel inviat din morti este prezent in mijlocul ei.


Dupa ce au auzit Evanghelia Invierii binevestita de catre inger si au crezut ceea ce ingerul le-a spus, femeile mironosite s-au impartasit cu bucurie de insasi prezenta lui Hristos Cel rastignit si inviat, Care le-a intampinat pe cale. Cine crede in Hristos si Il iubeste pe El se intalneste cu El. Intalnirea aceasta cu Hristos Cel inviat o traim si noi cand sarutam icoana Invierii Sale din biserica, in fiecare duminica, si cand ne impartasim cu El din Sfantul Potir.


Femeile mironosite sunt icoana tuturor femeilor credincioase din Biserica, femei care prin credinta, curajul si jertfelnicia lor au devenit mucenite sau martire, marturisind pe Hristos Cel rastignit si inviat, au devenit cuvioase maici in manastiri si harnice mame crestine in familie, care au dat nastere copiilor si i-au crescut in dreapta credinta binevestind in casa, in familie, ca Hristos Cel rastignit si inviat voieste sa devina Viata vietii noastre, El Cel ce a biruit pacatul, iadul si moartea si ne-a daruit arvuna vietii vesnice. Cunoastem numele unor femei mironosite din Noul Testament, si anume: Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov si a lui Iosif sau Iosie, Maria lui Cleopa, Ioana, sotia lui Huza, un ispravnic al regelui Irod, Salomeea, Suzana, care au ajutat pe Mantuitorul si pe Sfintii Apostoli in lucrarea lor sfanta de propovaduire a Evangheliei. Ele au ajutat cu bani sau cu munca necesara pentru pregatirea meselor si a hainelor, adesea in calatoriile pe care Mantuitorul si ucenicii Sai le-au facut in Tara Sfanta. Ele sunt icoana femeilor credincioase, care sustin financiar sau cu munca lor constructia de biserici, impodobirea lor, ajutorarea saracilor, a copiilor orfani, a batranilor, a bolnavilor.


Pentru ele si pentru credinta, rugaciunea si veghea lor, de multe ori, Dumnezeu iarta si intareste pe cei din jurul lor…